- 1. Dviračio valymas
- 2. Detalių būklės patikrinimas
- 3. Grandinės patikrinimas ir sutepimas
- 4. Pavarų patikrinimas
- 5. Stabdžių rankenų patikrinimas
- 6. Stabdžių kaladėlių būklė
- 7. Padangų slėgio patikrinimas
- 8. Dviračio žibintų patikrinimas
- 9. Ratų stipinų suveržimas
- 10. Dviračio sėdynės sureguliavimas
- 11. Reguliari dviračio priežiūra
Per žiemą dviračiai dažniausiai stovi primiršti garažuose, bet artėjant šiltesniems orams traukiame juos į lauką vis dažniau. Kaip ir kiekvienas daiktas, taip ir dviratis po ilgesnio nenaudojimo gali prarasti dalį savo vertingųjų savybių, prasčiau veikti. Prieš kiekvieną naują sezoną rekomenduojama atlikti paruošiamuosius dviračio priežiūros darbus. Tai visada padės išvengti gedimų, kurie galėtų netikėtai sugriauti poilsio su dviračiais planus. Taigi, pristatome paprastus, bet labai reikalingus žingsnius, kaip paruošti dviratį sezonui.
1. Dviračio valymas
Pirmiausias dalykas, kurį reikėtų padaryti vėl išraukus dviratį į dienos šviesą – jį nuvalyti arba nuplauti. Šios užduoties sunkumas priklausys nuo to, kaip dviratį palikote žiemai. Jei nebuvote jo švariai nuvalę, gali tekti gerokai pavargti mėginant nuplauti įsisenėjusį purvą. Jei dviračio švara pasirūpinote prieš žiemos sezoną, tuomet darbas bus daug lengvesnis, užteks tiesiog nuvalyti dulkes nuo paviršiaus ir įvairių sunkiau prieinamų vietų.
2. Detalių būklės patikrinimas
Kai dviratis jau švarutėlis, kitas žingsnis – patikrinti, kokios būklės jis ir jo detalės yra. Ypač dažnai įvairios dviračių dalys kenčia nuo rūdžių. Tai gali lemti prastesnės, per drėgnos laikymo sąlygos arba dviračio nepriežiūra, o kartais kai kurios parūdijusios vietos tiesiog lieka nepastebėtos nuo praeitų metų. Jei randate rūdžių apgadintų dalių, rekomenduojama jas pakeisti naujomis arba, jei įmanoma, gerai nuvalyti.
3. Grandinės patikrinimas ir sutepimas
Galvojant kaip paruošti dviratį sezonui, negalima pamiršti patikrinti jo grandinių. Dviračių grandinės su laiku atsilaisvina. Važiuojant su per daug laisvomis grandinėmis atsiranda rizika, kad jos nukris, o tai gali baigtis ir rimtomis traumomis. Ar grandinė pakankamai įtempta galite patikrinti paspausdami ją pirštu iš viršaus. Jei ji pasijudina ne daugiau kaip per centimetrą, reiškiasi viskas gerai. Taip pat ne ką mažiau svarbus ir dviračio grandinės sutepimas tepalu. Užtepkite tepalo ant grandinės, tada sukite grandinę ir tu pačiu braukite rankšluosčiu – tai leis tepalą paskirstyti tolygiai.
4. Pavarų patikrinimas
Jei jūsų dviratis turi daugiau nei vieną pavarą, prieš pradedant naują sezoną pravartu jas patikrinti. Ilgesnį laiką nenaudojus dviračio, pavarų perjungimo mechanizmas gali būti išsiderinęs. Jei turite dviračio stovą, galite dviratį pakabinti aukštyn ratais. Tuomet sukite pedalus ir perjunginėkite pavaras, kad patikrintumėte, ar viskas veikia tinkamai. Jei kažkas ne taip, pavarų diskus galima pareguliuoti patiems su specialiu atsuktuvu arba kreiptis į specialistus.
5. Stabdžių rankenų patikrinimas
Tam tikrais atvejais nuo stabdžių rankenų gali priklausyti ir dviratininko saugumas, todėl prieš naują sezoną svarbu įsitikinti, ar jos vis dar veikia nepriekaištingai. Patikrinkite, ar nuspaudus rankeną stabdžių kaladėlės atlieka savo darbą: jos turėtų visiškai sustabdyti besisukantį ratą. Jei rankenų veikimas kelia abejonių, jas reikėtų sureguliuoti.
6. Stabdžių kaladėlių būklė
Dviračio stabdžių kaladėlės po žiemos taip pat gali nebeveikti tinkamai visu šimtu procentų. Patikrinkite, ar jos ne per daug atsipalaidavusios nu ratlankio, ar ne per daug nusidėvėjusios. Jei stabdant kaladėlės cypia, tai irgi nėra labai geras ženklas. Jei kaladėlės per toli nuo ratlankio, galima atsuktuvu pareguliuoti stabdžių troselius. Jei kaladėlės atrodo nusidėvėjusios, jas reikėtų pakeisti naujomis.
7. Padangų slėgio patikrinimas
Kaip paruošti dviratį sezonui nepatikrinus jo padangų slėgio! Be abejo, po ilgesnio laiko visos dviračio padangos praranda dalį slėgio ir pasidaro per minkštos. Pasidomėkite, koks yra gamintojo rekomenduojamas slėgis jūsų dviračio modelio padangoms ir atitinkamai jas pripūskite. Žinoma, galima naudoti paprastą rankinę padangų pūtimo pompą ir dviračio padangas pripūsti „iš akies“, bet visada tai daryti patogiau su elektrine pompa, kuri taip pat rodo ir tikslų padangų slėgį.
8. Dviračio žibintų patikrinimas
Visiškai nenuostabu, jei po kelių mėnesių išsieikvojo baterijos ir dviračio žibintai nebešviečia. Svarbu tai laiku pastebėti – jokio malonumo išsiruošti į žygį dviračiu vėlai vakare, o po to suprasti, kad žibintai nebeveikia. Jei taip ir yra, pakeiskite senas baterijas naujomis arba įkraukite, jeigu jūsų žibintų baterijos įkraunamos.
9. Ratų stipinų suveržimas
Stipinai padeda palaikyti dviračio ratus tiesius. Tad jei dviračio ratai atrodo bent kiek paklerę į šalis, tikėtina, kad ratų stipinai per daug atsilaisvinę. Tuo atveju kiekvieną stipiną reikėtų šiek tiek paveržti specialiu veržliarakčiu. Svarbu stipinų neperveržti, nes tai gali deformuoti ratlankius ir dar labiau iškreipti ratus.
10. Dviračio sėdynės sureguliavimas
Prieš išriedant ant dviračio į lauką, pravartu patikrinti, ar sėdynė vis dar toje pozicijoje, kuri užtikrina jums patogiausią važiavimą. Jei sėdynė kelia nepatogumų, geriau susireguliuoti ją iš karto, kad vėliau netektų dėl to kvaršinti galvos ir mėgautis važiavimu.
11. Reguliari dviračio priežiūra
Geriausia, kai dviračiu rūpinamasi reguliariai, o ne tik kartą į metus pagalvojama kaip paruošti dviratį sezonui. Nuolatinė priežiūra užtikrina, kad atskiros dviračio dalys ir pats dviratis tarnaus žymiai ilgiau ir pasivažinėjimai juo bus malonesni. O ir pats pasiruošimas sezonui taps lengvesnis.
Kartais senasis dviratis atrodo tiesiog per daug nusidėvėjęs ir važiavimas juo nekelia tokio malonumo, kokį keldavo anksčiau. Ir to pakeisti negali jokia priežiūra ir paruošimas, o profesionalios taisymo paslaugos atrodo kaip pinigų išmetimas į orą, nes įsigyti naują ne tiek ir brangiau. Tuomet tenka spręsti kitą galvos skausmą keliantį klausimą – kaip išsirinkti tinkamiausią dviratį. Apie tai skaitykite kitame gide.