Naudingi patarimai

Akumuliatorių tipai: kaip pasirinkti tinkamiausią

2020 07 08
automechanikas taiso automobilio akumuliatoriu pakeles masinos kapota

Automobilių technologijos nuolat tobulėja. Vis daugiau dėmesio skiriama taršos mažinimui, automobiliai tampa patogesni, atsiranda daugiau naudingų funkcijų. Tačiau, kuo daugiau automobilis turi funkcijų reikalaujančių elektros, tuo svarbesnis geras akumuliatorius. Kokie yra automobilių akumuliatorių tipai, kokį akumuliatorių pasirinkti, kad jis tarnautų kuo ilgiau? Į šiuos ir kitus dažniausiai kylančius klausimus atsakysime straipsnyje.

mechanikas tvarko raudona automobilio akumuliatoriu

Kokie yra akumuliatorių tipai?

Išskiriami trys pagrindiniai automobilių akumuliatoriai:

  • švino-rūgštiniai; 
  • želiniai;
  • AGM akumuliatoriai. 

Klasikiniai švino-rūgštiniai akumuliatoriai

Mažai priežiūros reikalaujantys švino-rūgštiniai akumuliatoriai, dar kitaip vadinami klasikiniais arba tradiciniais, yra bene populiariausi ir seniausiai naudojami akumuliatoriai rinkoje. Jie tinka transporto priemonėms be „start-stop“ technologijos. Vis tik ir šie akumuliatoriai dabar yra kiek pasikeitę. Senesnio tipo akumuliatoriuose būdavo galimybė papildyti garuojantį elektrolitą distiliuotu vandeniu, tam buvo įmontuoti specialūs kaiščiai. Šiuolaikiniai šio tipo akumuliatoriai jau yra pilnai sandarūs ir papildymas nėra galimas. Tokiam akumuliatoriui sugedus, jis yra netaisomas ir teks pirkti naują. 

automechanikas tvarko juoda klasikini automobilio akumuliatoriu

Švino-rūgštiniai akumuliatoriai yra gana atsparūs gilioms iškrovoms, tačiau norint, kad akumuliatorius tarnautų kuo ilgiau, periodiškai reikėtų tikrinti jo įkrovimo lygį, neleisti akumuliatoriui pilnai išsikrauti ir palaikyti 13,8V ~ 14,5V įkrovimo įtampą (šešių sekcijų akumuliatorių baterijoms). Norint akumuliatorių įkrauti saugiai, naudokite tik kokybiškus akumuliatorių pakrovėjus.

Iš ko sudaryti švino-rūgštiniai akumuliatoriai?

Klasikinį akumuliatorių sudaro šeši akumuliatoriaus elementai. Baterijos elementas, dar vadinamas plokščių bloku, susideda iš teigiamo ir neigiamo plokštelių rinkinio, kurį savo ruožtu sudaro keli elektrodai.

Teigiamąjį elektrodą sudaro aktyvioji medžiaga, pagaminta iš švino oksido, ir teigiamasis tinklelis, pagamintas iš švino lydinio. Tinklelio struktūra suteikia elektrodams tvirtą struktūrą ir tuo pat metu tarnauja kaip elektros laidininkas. Aktyvioji medžiaga yra panardinama į elektrolitą, rūgšties ir distiliuoto vandens mišinį.

Neigiamą elektrodą taip pat sudaro aktyvioji medžiaga, tačiau šiuo atveju ji pagaminta iš gryno švino, ir neigiamas tinklelis. Skirtingo poliškumo elektrodai yra atskirti separatoriumi. Reikiama akumuliatoriaus talpa pasiekiama lygiagrečiai sujungiant atskiras plokšteles. Prijungus atskiras ląsteles nuosekliai, gaunama reikalinga 12 voltų įtampa.


AGM akumuliatoriai

Pažangūs, idealiai tinkantys transporto priemonėms su automatinėmis „start-stop“ sistemomis, taip pat automobiliams kurie sunaudoja daug energijos įvairiems prietaisams.

Kalbant apie AGM akumuliatorių tarnavimo laiką, jie gali būti net tris kartus efektyvesni nei klasikiniai švino-rūgštiniai akumuliatoriai. AGM akumuliatoriai taip pat yra ypač atsparūs smūgiams. Net ir po mechaninių pažeidimų (avarijos), stiklo ar polimero mikropluoštų separatoriai pilnai sugers elektrolitą, todėl jis neišsilies. 

Iš ko sudaryti AGM akumuliatoriai?

AGM akumuliatoriuose, teigiama ir neigiama plokštės yra atskirtos absorbuojančiu stiklo kilimėliu, kuris sugeria ir sulaiko akumuliatoriaus rūgštį ir neleidžia jai laisvai tekėti akumuliatoriaus viduje. Plokštės yra sandariai suspaustos į kiekvieną kamerą ir plastikiniame korpuse palaikomos slėgiu. Elemento suspaudimas taip pat sumažina vidinį pasipriešinimą ir padidina impulsų galią. 

Į pagrindinę konstrukciją taip pat įeina slėginis oro išleidimas, kad būtų pašalintas slėgis dėl susidariusių dujų. Vožtuvai atidaromi esant žemam slėgiui ir automatiškai užsidaro, kad oras nepatektų į akumuliatorių.